2015/11/11

PRZYGODY Z KSIĄŻKĄ 3 EDYCJA: "Rymowanki polskie"

 Przez ostatnie dni tematem kompleksowym do zajęć w przedszkolu była Polska, jej symbole narodowe i oczywiście Święto Niepodległości. Dzieci robiły flagi, słuchały hymnu oraz uczyły się wiersza, który z pewnością jest znany każdemu Polakowi : "Katechizm polskiego dziecka" Władysława Bełzy. Są różne wersje tego wiersza, w jednych na pytanie A w co wierzysz? znajdziemy odpowiedź: W Polskę wierzę, a w innych: W Boga wierzę. Jednak mimo różnic rola tego utworu pozostaje niezmienna, a jest nią kształtowanie poczucia tożsamości narodowej. 

Przedszkolny Artysta


"Rymowanki polskie" to jedna z moich ulubionych książek z biblioteczki przedszkolnej. Zawiera 58 rymowanek, w tym "Katechizm polskiego dziecka". Warto do niej zajrzeć i przypomnieć sobie proste wierszyki do zabaw tak przez nas lubianych w dzieciństwie: Chodzi lisek koło drogi, Gąski gąski do domu, Mało nas do pieczenia chleba, Ciuciubabka, Apli-papli-blite-blau, W pokoiku na stoliku i wiele innych. Wierszykom towarzyszą piękne ilustracje Krystyny Michałowskiej. 

Przedszkolny Artysta

Przedszkolny Artysta

Przedszkolny Artysta

Przedszkolny Artysta


Ucząc dzieci polskich wierszyków i zabaw wzmacniamy w nich patriotyczne postawy
 i zaszczepiamy zamiłowanie do tego co nasze, tradycyjne i ojczyste.

K.


9 komentarzy:

  1. Przypomina mi się podobna książka z rymowankami, którą miałam w dzieciństwie. I mój ulubiony wtedy wierszyk "Siedzi baba na cmentarzu" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. I u mojego syna w przedszkolu obecnie ta sama tematyka:) A dziś z tej okazji poczytaliśmy trochę o Mazurku Dąbrowskiego.

    OdpowiedzUsuń
  3. pamiętam "Katechizm.." z dzieciństwa, sama szybko nauczyłam syna 'odpowiednio' odpowiadać na pytanie "kto Ty jesteś?" - mimo ze niektórzy uważają ten wierszyk za kontrowersyjny, sądzę, że jest wartościowy w swej prostocie i warto go czytać dzieciom, które będą (już są!) "obywatelami świata" - powinny pamiętać, że mają też korzenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a pozostałe rymowanki rzeczywiście są idealne dla 2-3-latków do zabaw!

      Usuń
  4. Anonimowy11/12/2015

    Niektóre wierszyki weszły do kolekcji Pana Pierdziołki ;-)
    Fajnie trafiłam na ten o sroce, co karmiła dzieci - na zdjęciu u Ciebie - doczytałam brakujące fragmenty, bo za nic nie mogłam sobie przypomnieć ;-) dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa pozycja z rymowankami, jestem także na tropie podobnych tekstów z dziecięcych powiedzonek i zaśpiewek:) Ostatnio też pani bibliotekarka prezentowała mi książę o patriotyzmie dla współczesnych dzieci - było tam między innymi zdanie: "Sprzątam po swoim psie - jestem patriotą." Bardzo interesująca, zważywszy na to, że idee narodowowyzwoleńcze już się nie imają. Moje dziecko było zaskoczone określeniem "krwią i blizną"... Oczywiście Bełza z punktu widzenia edukacji historycznej jak najbardziej, tyle, że dziś za mało uczy się, że wystarczy papierka nie rzucać na ziemię z miłości do ojczyzny właśnie....Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Anonimowy2/25/2021

    34 yr old Budget/Accounting Analyst I Leland Royds, hailing from Thorold enjoys watching movies like Comanche Territory (Territorio comanche) and scrapbook. Took a trip to Primeval Beech Forests of the Carpathians and drives a Ferrari 250 LWB California Spider Competizione. Wypisz swoj adres url

    OdpowiedzUsuń