2015/11/23

LICZYDŁO

Pracując z dziećmi w wieku przedszkolnym staram się stwarzać jak najwięcej okazji do przeliczania różnych obiektów. Nieocenione w nauce liczenia, w tym dodawania i odejmowania jest dla mnie liczydło. W przedszkolu znajduje się klasyczne drewniane liczydło, które można kupić w sklepie IKEA.
Co mnie bardzo zasmuciło wpisując w internecie hasło: LICZYDŁO natrafiłam na taką oto defincję wikipedii:

Liczydło – przyrząd wspomagający obliczenia w dawnych czasach. Zwykle w postaci deski z wyżłobieniami, w których umieszczano kamyki, czy też pręciki z koralikami. Każdy z rowków lub pręcików oznaczał pewną potęgę dziesięciu. Zasada liczenia opierała się na przesuwaniu kamyków bądź koralików. Liczydło zostało wyparte przez kalkulator.

Jasno wynika z niej, że liczydło w dzisiejszych czasach to przeżytek. Ja mam jednak na ten temat inne zdanie, dlatego postanowiłam wykonać z moimi 4-letniimi przedszkolakami "nowoczesną" kieszonkową wersję liczydła. W tym celu kupiłam kolorowy sznurek i zestaw koralików w sklepie TIGER.

Przedszkolny Artysta

Sznurek pocięłam na kawałki i zaprosiłam dzieci do pomocy. Ich zadaniem było nawlekanie 20 koralików na sznurek (2 razy po 5 i raz po 10).

Przedszkolny Artysta

Przedszkolny Artysta

Wykonując takie liczydło, trzeba pamiętać o pozostawieniu kawałka sznurka do przesuwania koralików:) Oto co nam wyszło:

Przedszkolny Artsyta

Pierwsze jest dla zaawansowanych, bo liczy aż 30 koralików, reszta po 20. 

Przedszkolny Artysta

Przedszkolny Artysta

Liczydło spokojnie może pomagać w liczeniu uczniom pierwszych klas szkoły podstawowej, łatwo je schować do kieszeni bądź piórnika.
Jak Wam się podoba?

K









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz